Nyttig chokladkaka och nyttiga kokosbollar

 
Har bakat en nyttig, mäktig, men smarrig och enkel chokladkaka. Den är bakad på dadlar, nötter, kokosolja och vaniljpulver.
 
Kakan är täckt med smält choklad. Jag använde mig av marabou mörk, det var vad jag hade hemma. Men man kan använde vilken choklad man vill. Jag personligen skulle nog tyckte att kakan blir alldeles för mäktig med allt för hög kakaohalt, men det är ju en smaksak :)
 
 

Jag använde mig av en rund springform. Men nästa gång jag gör kakan, ska den göras så den kan skäras upp i små mums bitar, perfekt att ha i frysen och ta fram till kaffet om man får oväntat besök. Och kakan är väldigt god att äta fryst eller väl kyld!
 
Här kommer receptet:
 
150 g sötmandel
20 st färska dadlar
2 msk kokosolja
1 tsk vaniljPULVER
1 nypa flingsalt
3 msk starkt kaffe
2/3 dl kokosfilngor
2 msk kakao
150 g mörk choklad
 
1. Börja med att sätta ugnen på 225 gader. Rosta mandlarna ca 10 min. Låt svalna.
 
2. Kärna ur dadlarna. Mixa dadlar, kokosolja, kakao, kokosflingor, kaffe, salt och vaniljpulver så det blandar sig väl (det ska bli kladdigt) Grovhacka nötterna och tillsätt dem i smeten, blanda väl.
 
3. Tryck ut blandningen i en valfri form.
 
4. Smält chokladen över vattenbad. Bred den smälta chokladen över kakan.
 
5. Garnera med valfria nötter.
 
6. Ställ in kakan i frysen så att den stelnar.
 
7. Ät och njut!
 
 
När jag ändå är inne på det lite nyttiga stuket ska ni få recept på nyttiga kokosbollar. Lite väl nyttiga för min del :-) men min mamma tyckte dom var goda, så jag vill iallafall dela med mig av receptet. Vi har ju alla olika smak!
 
 
 
250 g kvarg
1 msk kakao
1 msk kokosolja
1 dl fiberhavregryn
1 dl jordnötssmör
Blir säkert gott att blanda ner några msk kaffe i smeten
 
Blanda ihop alla ingridienserna och rulla dom sedan i kokos.
 
Önskar er en trevlig och "nyttig" helg :)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline

Detta är ju perfekt! Låter supergott tycker jag! Ska prova båda recepten nån gång!

2014-02-28 @ 18:29:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0